söndag 8 februari 2015

NYTT OCH GAMMALT

Jag har länge tänkt mig att skriva lite om min släkt. Den kommer ursprungligen från Gotland. Visserligen var min anfader Gustaf Lindström född på Öland. Men hans fader flyttade till Småland och Kalmar och därifrån kom de båda bröderna Gustaf och ??? till Gotland. De bosatte sig i Visby.


År 1822 den 28 October sammanvigdes jag Gustaf Lindström, med aflidne kongl preusiske Consuln Charles Chasseurs dotter i Wisby, Catharina Lovisa Carolina Chasseur. Gud wälsigne wårt ägtenskap. (Död 14/1 1888.) Utdrag ur Gustaf Lindströms bibel.
Fotot taget 1997 i Fardhem. Gustaf Lindström avled  14 januari 1888 enligt dödsboken. Han och hans hustru Catharina född Chasseur ligger båda begravna på Fardhems kyrkogård.

3 kommentarer:

  1. Hej. Jag har nyss skrivit ihop en artikel på Wikipedia om Carl-Robert Lindström. https://sv.wikipedia.org/wiki/Carl-Robert_Lindstr%C3%B6m

    Artikeln saknar fortfarande bild på Carl-Robert. Har ni någon bild som ni skulle kunna donera till Wikimedia så kan jag lägga in den i artikeln? Enklast är om ni laddar upp den genom https://commons.wikimedia.org/wiki/Special:UploadWizard i annat fall kan jag bistå med instruktioner via mail om det finns någon adress

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt inga bilder på Carl Robert förrän han var så pass gammal att han hade tagit studenten. Jag har inte sett något senare foto, när han har blivit vuxen ordentligt.

      Radera
    2. Hej!Du råkade skriva i min testblogg.
      Här är adressenhttp://chintohs.blogspot.se/ja jag är jättemycket intreserad av släktforska.Det här var väldigt spännande.Jag har en bok om min mors släkt.Familjen Sanner.Min kusins gedigna forskning.Anders Söderlund har forskat på pappas släkt.Och här i bygden var en gubbe på alerten.hi hi.Kram,Inger

      Radera