onsdag 29 april 2015

FARFAR CARL ROBERTS SLÄKTBESKRIVNING FORTSÄTTNING

På långresan 1883-1885 var jag med för att stärka min klena hälsa, och min bror Herman den äldsta i barnaskaran hade mönstrat på ”för om masten”. Genom att ställa särskilt stora krav på honom avsåg min Far få honom vända sin håg från sjömansyrket. Herman hade ett särskilt gott läshuvud och föräldrarna hoppades att han skulle gå den lärda vägen. Resulta­tet blev dock i stället att Herman övergav fartyget i en amerikansk hamn och sedan ej lät höra av sig förr än preskriptionstiden var utgången.

För egen del har jag mer eller mindre undermedvetet många barndomsminnen från denna resa.

Jag erinrar mig att pappa vid Doggers bank bytte ut linor och kabbelgarn mot färsk fisk ja t.o.m. ostron i en kagge när vi passerade en flottilj av storsjöfiskare. Likaså har jag minnen från min vistelse i Liverpool hos mina kusiner Gilbert och Grace Parry.

I Malaga blev jag kvar hos bekanta till min Far emedan han med fartyget for till Barcelona och åter. Jag minns även misshumöret ombord när vi i Saragozzahavet i veckotal låg stilla och väntade på segelvind. Hettan var ohygglig och ett suntält var spänt över däcket. Men sjömännen roade mig med att samla dekorativa alger genom att doppa pappersark i sjön och sedan torka dem i solen.

Lämna gärna en kommentar. Då blir jag glad.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Så härlig berättelse!Jag älskar släktforskning.Min kusin har skrivit en bok om släkten Sanner,alltså min mors sida.Långt ner till vikingatiden går den.
    Jag har en släktforskning på min fars sida som Anders Söderklund gjort.Vi hette Söderlund innan vi böt till RozénVi är fyra generationer med affär i blodet.Kumla släktforskningsklubb har kort på våra affärer.Kram,Inger

    SvaraRadera